tisdag, maj 29

Att SD är med i riksdagen är ingen ursäkt till rasism.

På tal om fördomar så kom jag och tänka på något jag tänkt skriva om länge.
Rasism. Och inte vilken rasism som helst utan vardagsrasism. Jag antar att vi alla träffat eller till och med känner någon som tycker sig vara bättre än andra på grund av att hen är "äkta svensk", någon som börjar sina argument med -Jag är inte rasism, MEN... Och det ska jag säga er att allt som sägs innan detta "men" ska man ta och skita i. För var man egentligen säger är -Jag är rasist, men vill inte erkänna det öppet.


Ja, det jag ville ta upp egentligen var att sedan den 19 september 2011 har jag sett och hört mer rasister än någonsin. För det var då 5,7 procent av de som röstade i vårt avlånga land röstade på SD. För på något sätt såg alla de förbannade inskränkta smygrasisterna detta som något som rättfärdigar deras fördomar. Det gör mig så arg, överallt hör man rasistiska skämt, och liknande. När jag hade praktik på ett tryckeri här i Borås var det så mycket rasism i fikarummet att jag slutade. Jag vägrade gå dit. (rasismen var självklart kryddad med manschauvanistiska skämt om hur värdelösa vi med det täcka könet är)



Vad är det då som ska och kan hindra detta? Först och främst ska man kanske fundera på hur detta kunde hända, hur lyckades SD komma in i riksdagen och hur ska vi se till att de åker ut nästa val? Det diskuteras att människor är missnöjda, och dessa missnöjda människorna på något sätt tror att SD ska hjälpa dem att få ordning på samhället. (Känns inte detta bekant? Tänk dig 1930-tal, centrala Europa där?) 

Men det var så många som röstade på SD? Är alla så otroligt... rudis att gå på detta? Jag tror personligen inte det. Jag tror att den unga manliga "ELITEN" (läser med sarkasm) är en stor andel av vad som röstade på SD, och då kan man ju lägga lite eftertanke kring detta. HUR kommer det sig att det anses "manligt" med rasism? Tänk på den du.

Men, hur ska vi då som sagt STOPPA SD och den övriga rasismen i landet? För stoppas måste den göras innan vi också har en Fürher, som skriker ut de fördomar och åsikter vi ska ha. Jag tror att första steget är så enkelt som FOLKBILDNING. Rasism är en av många fördomar som föds på grund av okunskap. Så, om vi då förhindrar okunnighet så borde en del av rasismen försvinna. Eller?

Jag hade i alla fall velat se mer människor som står upp och säger:

 "NEJ, jag accepterar inte rasism"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar