måndag, april 9

Kumihimoplate guide och ett par smågrisar.

Tänkte uppdatera igår men jag var inte riktigt återhämtad från i lördags, så det blev uppskjutet tills idag.
Igår spenderade jag i alla fall majoriteten av dagen med att göra en Kumihimoplatta, och kumihimoband.

Så här ser min Kumihimoplatta ut:


Tänkte skriva ner hur jag gjorde den och vilka mått jag använt men tänkte att första kanske jag ska visa resultatet, och det ser ut så här:


Det blev lite knöligt, men det var ju också mitt första försök, jag hoppas jag blir bättre på det med lite träning.

Kumihimoplatta:
Jag började med att fixa allt jag behövde för att fixa plattan.
Du behöver:
  • Sax.
  • Kniv.
  • Vanligt papper.
  • Penna, linjal och suddgummi.
  • Kartong.
  1. Jag började med att rita upp en kvadrat på pappret med hjälp av linjalen. Min kvadrat har en sida som alla är 11 cm långa.
  2. Nu ritade jag upp en "kvadrat" inne i kvadraten som vars sidor är 5 cm långa.
  3. Nu ska man rita ut var "jacken" kommer att sitta, alltså där man ska ha trådarna. De första jacket gjorde jag 2 cm in, sedan gjorde jag varje jack med 1 cm mellan rum. Varje jack var 0,5 cm djupa.
  4. Nu gör jag likadant som jag gjorde i punkt tre, fast på motsatt sida.
  5. Gör en punkt på var "långsida" av kvadraten (alltså där du inte skurit något) och gör ett jack på var sida. Dessa jack ska vara i mitten av kvadraten alltså på 5,5 cm.
  6. Jag klipper ut pappret, men jag klipper inte ut jacken eller den "inre kvadraten".
  7. Nu limmade jag på pappret på en bit kartong, för att ge plattan (eller ramen) mer stadga.
  8. Nu är det dags att använda kniven. Ha gärna något under när du skär, så du inte skadar ytan under. Och skär alltid bort ifrån kroppen för att undvika olyckor. Och självklart, var väldigt försiktig. Skär ut kvadraterna, både "ram" och inre kvadrat, och skär sedan i jacken. Jag skar bara en gång, det räckte bra.
  9. Färglägg! (Färglägg 8 stycken på ovansidan, men bara 7 stycken i botten. Den första är nämligen en "tom")
  10. KLAR! :)
Så här ser min ut med lite färg:
Den röda pilen är över det jack som inte är i fyllt, detta
hjälper mig att komma ihåg vart jag är.

Hur gör man?
Det finns en jättebra guide där jag lärde mig hur man gjorde på Youtube, ni kommer också se att jag har tagit lite av designen på min egna "plate". Se videoguide HÄR.

Nu när du har ett bräde och vet hur man gör, så såg ni kanske i videon att det finns olika mönster, olika mönster får man fram igenom att ha olika färgkombinationer. Det band som det finns en bild på ovan, som har som små "plustecken", är gjorde på detta viset:

På detta sätt får du "plustecken".

Om du istället vill ha vanliga ränder så tar du exempelvis, 8 svarta trådar på ovansidan, och 7 vita i botten. (De trådar som det är flest av, blir den färg som syns mest.)

Tips: Tänkte på att de två trådarna du har på sidorna, (de ska vara dubbelt så långa som dina vanliga trådar) de kommer inte att synas alls mycket. Utan här kan du ta en färg som du har mycket av. :)



Jag hoppas att jag fick med allting ovan? Kommentera jätte gärna om det är något ni undrar över, eller om det är något som saknas!

Men smågrisar lovade jag ju er också. Jag har nämligen börjat göra olika små grisar som det är tänkt att sälja sedan, pengarna ska gå till Djurrättsalliansen Borås eftersom vi just nu inte har någon inkomst överhuvudtaget!

(Den ena saknar öron som ni ser)

Här ser vi grisarna bredvid min tumme, så man får
en uppfattning om hur små de är :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar