torsdag, mars 22

Guide på mormors-rutor-tofflor.

Jag tänkte lägga upp en liten guide på hur man gör ett par tofflor av några mormorsrutor.
De är snygga, roliga och snabba att göra och de är dessutom sköna att ha på sig!

Lite saker att tänka på. 

  • När du gör rutorna, börja INTE med en magiskring, utan börja med 5 luftmaskor som du binder ihop med en smygmaska, annars går de lätt upp.
  • Ta gärna ett slitstarkt garn, speciellt de två bitar som är under tån och hälen.
  • Mina rutor är virkade 5 varv, och det blev ungefär en storlek 40, kanske en 41. Jag använde virknåls storlek 3.




En steg för steg guide!
Steg 1. Börja med att göra 6 eller 12 rutor. Det går åt 12 rutor till ett par tofflor, men jag gjorde dem en i taget.
Jag gjorde i lite olika färger, men jag hade inga mer färger än dessa så färgerna är kanske inte optimala, sedan ser man att garnet tog slut på vissa ställen.





Steg 2. Sy eller virka ihop dem på detta viset, man kan också med en gång virka en FYRKANT, attlså där det lilla glappet är, där syr man fast ytterligare en. Om du syr, tänk på att sy på insidan, och att ha avigsidan på den sida du syr.


Steg 3. Som ni ser så gjorde inte jag en fyrkant utan ett "T". Den ruta som det ligger en tråd över, det är den som ska bli sulan. Och den som den sitter ihop med, den ska bli tån.



Steg 4. Nu har jag sytt fast den andra delen av sulan. Så nu har det blivit som en liten "ficka" där tåna sedan ska vara.




Steg 5. Dessa två kanter ska också sys ihop, på båda sidorna.




Steg 6. Nu kommer den se ut så här, som ni ser har jag lagt på en ruta som kommer vara där man har hälen. den ska sy fast, men tänk och kolla noga när du syr så att du inte syr ena på avig sidan och andra på rätsidan (det gjorde jag).






Steg 7. Nu är det dags för den sista rutan, den som ska bli hälen. Scrolla längst ner i mellan åt för att se hur slutresultatet ska bli så du gör rätt. men här ser man hur resultatet börjar ta form.





Färdigt resultat!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar